Feedforward – lepszy niż feedback? Czym jest nowe narzędzie komunikacji?

„Co się stało, to się nie odstanie”, a na przeszłość nie mamy już wpływu. Jak zatem przekazać pracownikowi informację zwrotną bez pozostawiania w nim poczucia winy oraz co zrobić, aby zapewnić mu komfort pracy na przyszłość? Z pomocą przychodzi feedforward.

Czym jest feedforward?

Feedforward to podobnie jak feedback, narzędzie do przekazywani informacji zwrotnej i rozwijania pozytywnych zachowań pracowników. Cała różnica polega na tym, że feedback skupia się na przeszłości i ocenie zachowania, a feedforward na przyszłości i wskazywaniu rozwiązań. Zatem nowe podejście zakłada pozostawienie w spokoju rzeczy, których i tak nie jesteśmy w stanie cofnąć, a skupienie się na rozwiązaniach, które w przyszłości pozwolą im zapobiegać. 

💡Twórcą tego narzędzia jest prof. Marshall Goldsmith, a jego idea zakłada, że łatwiej jest pokazywać ludziom jak mogą zrobić coś lepiej, niż udowadniać im, że popełnili błąd.

Feedforward jest o wiele lepiej odbierany przez pracowników. W przeciwieństwie do feedbacku nie kojarzy się z poczuciem winy czy  szukaniem wymówek.

👉 Zobacz: Bariery komunikacyjne. Co najczęściej uniemożliwia skuteczną komunikację w pracy?

Zatem jak się okazuje, feedforward ma ten sam cel co feedback, natomiast sposób w jaki się go osiąga nie wywołuje negatywnych skutków. Z powodzeniem może uzupełnić, a nawet całkowicie zastąpić znaną od dawna „informację zwrotną„.

Zalety feedforwardu

✅ Feedforward – rozwiązuj problem zanim powstanie

„Lepiej zapobiegać, niż leczyć” – w myśl tej zasady feedforward wykorzystuje dotychczasowe doświadczenie pracownika, aby wspólnie z nim zdefiniować zasady, które pomogą zapobiegać określonym błędom w przyszłości. 

✅ Feedforward – dystans i brak osądu

„Nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem” lepiej pomyśleć co zrobić, aby w przyszłości się nie wylewało. Feedforward to nie ocena pracownika, ani jego krytykowanie. Dzięki temu mamy dystans i przestrzeń do skupienia się na realnym usprawnieniu tego co nie działa. 

✅ Feedforward – możliwość zaangażowania w rozmowę wszystkich

Feedforward zakłada partnerskie podejście i możliwość wypowiedzenia się zainteresowanym stronom. Przez co jeśli dotyczy większej grupy osób, daje okazję do uzupełnienia się doświadczeniem i wymianom pomysłów.

✅ Feedforward – rozbudza kreatywność

Pozytywna atmosfera, brak krytyki i skupienie się na przeszłości sprawiają, że współpraca z drugą osobą zaczyna być dużo bardziej efektywna. A wskazywanie celów jakie chcemy osiągnąć zachęca do kreatywnego myślenia, dzielenia się wiedzą i poszukiwania rozwiązań.

4 kroki do feedforwardu

Poniższe wskazówki pomogą Ci przygotować się do rozmowy zgodnej z zasadami feedforward. Pamiętaj, aby skupić się na poprawieniu konkretnego zachowania lub wyników pracy w sposób konstruktywny.

  1. Określ zachowanie, obszar lub nawyk, który chcesz omówić
  2. Zdefiniuj cel, który chcesz osiągnąć.
    Podczas rozmowy w 4 oczy jasno określ swój cel odnosząc się do przyszłości. Np. Zamiast pytać o to co działo się do tej pory:
    – Dlaczego Twoje wyniki odbiegają od założonej na tym stanowisku normy?
    Powiedz pracownikowi:
    – Chciałbym, abyś od teraz mocno koncentrował się na osiąganiu wyników spełniających założone normy.
  3. Daj pracownikowi przestrzeń do wykazania się. Zapytaj o rozwiązania i pomysły, które pomogą usprawnić dany obszar bądź zadania jakie wykonuje. Wysłuchaj bez oceniania, a na koniec wyciągnij wnioski i zaproponuj najlepsze rozwiązanie.
  4. Ustal szczegóły nowego planu i podziękuj za rozmowę. Możesz również napisać raport, w którym zanotujesz ustalony plan i postanowienia.

Jak widać feedforward wcale nie jest taki trudny. To jedynie 4 proste kroki, które wystarczy wykonać w rozmowie, aby odwrócić uwagę od powodów problemu, a skupić się na możliwości jego rozwiązania. 

👉 Zobacz również: Employer branding w firmie

Czy dla feedforwardu należy rezygnować z feedbacku? Które narzędzie wybrać?

Każda sytuacja jest inna i wymaga nieco innych środków. Warto zatem wybierać narzędzia adekwatnie do potrzeb. Feedback wywołuje w pracowniku poczucie oceniania, czasem również krytyki. Feedforward zakłada, że punktem skupienia nie jest pracownik i jego błędy, a poprawa konkretnego obszaru w celu uniknięcia problemów. Rozmowa pomiędzy rozmówcami jest więc bardziej partnerska.