Kompetencje menedżerskie ⭐ – Odkrywamy kluczowe kompetencje najlepszych menedżerów

Kompetencje menedżerskie na pewnych stanowiskach są niezbędne do sprawnego wykonywania codziennych zadań i rozwoju firmy. Jednak jakimi dokładnie kompetencjami powinien wyróżniać się skuteczny menedżer? Odpowiadamy w tym artykule.

Kompetencje menedżerskie – czym powinien wyróżniać się dobry menedżer?

Zmieniające się standardy pracy, wzrost innowacyjności i konkurencyjność wymusza na przedsiębiorstwach ciągłą potrzebę rozwoju kompetencji u kluczowych pracowników. Mowa oczywiście o kompetencjach twardych, technicznych jak i osobistych czy społecznych. Dwie ostatnie mają szczególne znaczenie dla osób na stanowiskach kierowniczych i menedżerskich. Oczywistym jest, że dobry menedżer powinien świetnie dogadywać się z ludźmi. Ale czy to wystarczy?

Umiejętności menedżerskie na tym się nie kończą. Ich lista jest o wiele dłuższa. Natomiast w ogólnym ujęciu dostosowywanie się do zmiany i ciągły rozwój w dynamicznym środowisku – w jakim przyszło nam dzisiaj pracować – jest kluczem do sukcesu skutecznego menedżera. Bo kompetencje to jedno z ważniejszych aktywów jakimi dysponuje organizacja. Dlatego tak ważne jest rozwijanie ich w odniesieniu do aktualnych potrzeb rynku i środowiska w jakim działamy. 

Czym w organizacji zajmuje się menedżer? Rola menedżera w 5 punktach

Głównymi zadaniami menedżera są:

  1. Planowanie działań służących do realizacji założonych celów.
  2. Organizowanie i przydzielanie pracy podległym mu osobom.
  3. Wdrażanie systemów ocen pracowniczych.
  4. Motywowanie pracowników i wspieranie ich w osiąganiu celów (przywództwo).
  5. Kontrolowanie postępów prac i założonych celów.

Menedżer może również pełnić rolę innowatora, inicjując zmiany, podejmując ryzyko, oraz rozwiązywać i ograniczać konflikty między pracownikami.

Kluczowe kompetencje menedżera, to?

Konkretna lista kompetencji menedżerskich idealnie odpowiadających wszystkim stanowiskom, niezależnie od organizacji nie jest możliwa do opracowania. Kompetencje potrzebne menedżerowi w firmie x, będą różnić się od kompetencji jakimi powinien wykazywać się menedżer w firmie y, co jest zupełnie zrozumiałe. Decydują o tym takie czynniki jak:

  • Struktura organizacji.
  • Branża.
  • Etap i tempo rozwoju firmy.
  • A nawet poziom rotacji pracowników.

Warto natomiast zastanowić się nad kompetencjami, jakie w większości przypadków powinien posiadać menedżer, aby sprawnie i skutecznie działać na swoim stanowisku pracy.

Umiejętność planowania

Duża ilość zadań, które rozdysponowuje, i którymi zarządza menedżer wymaga doskonałych umiejętności planowania zadań w czasie i oddelegowywania ich innym pracownikom. To jedna z kluczowych kompetencji menedżerskich, którą powinien posiadać każdy pracownik na stanowisku kierowniczym.

Przewodzenie, podejmowanie decyzji i pozytywne motywowanie

Dobry menedżer powinien także wykazywać cechy lidera, gdyż to on zarządza grupą osób. Dlatego, aby inni mogli mu zaufać powinien być zdecydowany, doskonale znać procesy zachodzące w firmie oraz odnajdywać się szybko w zmiennych warunkach.

Ważnym zadaniem menedżera jest też motywowanie innych do pracy. Prawdziwy lider zrobi to przez dawanie pozytywnego przykładu swoim zachowaniem. Będzie potrafił zainspirować innych do działania i zbudować w zespole pozytywną atmosferę opartą na wzajemnym szacunku, wsparciu i wspólnym dążeniu do celu.

Efektywna komunikacja i empatia

Zarządzanie zespołem nie byłoby możliwe bez wysokiej inteligencji emocjonalnej i umiejętności jasnej komunikacji. Do roli menedżera idealnie nadają się osoby łączące empatię ze zdolnościami zarządzania ludźmi. Tacy, który potrafią budować zdrowe relacje i utrzymywać pozytywną atmosferę w grupie. Umiejętności miękkie to podstawa do tego, by potrafić porozumieć się z każdym członkiem zespołu bez względu na jego wiek czy doświadczenie zawodowe.

Skuteczność menedżera to także dostrzeganie potencjału swoich pracowników i adekwatne przydzielanie im odpowiedzialności i zadań. Dojrzały menedżer dostrzeże i doceni efektywnego pracownika, bo będzie rozumiał, że wsparcie przełożonego to ważny element pozytywnej motywacji i zdrowego rozwoju.

✅ Zobacz: Bariery komunikacyjne – Co utrudnia skuteczną komunikację w pracy?

Udzielania informacji zwrotnej

Umiejętność przekazywania informacji zwrotnej mocno wiąże się z punktem omówionym powyżej i opiera się w głównej mierze na świadomości tego, jak ważne jest udzielanie feedbacku.

W efektywnie zarządzanej grupie każdy z pracowników wie w czym jest dobry oraz jakie są jego sukcesy w firmie. Jest również świadomy tego w czym powinien się rozwijać i z czego dokształcać. Natomiast bez udzielania regularnego feedbacku taki stan rzeczy nie będzie możliwy do osiągnięcia. Skuteczny w tym celu okazuje się także feedforward.

Elastyczność

Dodatkowo wyzwaniem może okazać się m.in. tworzenie wielopokoleniowych zespołów, sprawowanie pieczy nad nowopowstałymi zawodami czy niski poziom bezrobocia i brak dopasowanych specjalistów na rynku pracy.

Jak sobie z tym poradzi dobry menedżer? Kluczem jest elastyczność i nieprzywiązywanie się do utartych schematów i tzw. „sprawdzonych metod”. Elastyczny lider będzie potrafił analizować działające procesy i dostosowywać je do bieżących i przyszłych potrzeb. Jednak, aby mógł to robić, musi rozumieć i przewidywać zmienne środowisko technologii i biznesu, w którym działa cała organizacja.

Zmysł biznesowy

Zarządzanie zespołem to spora odpowiedzialność, dlatego wyznaczona do tego osoba musi doskonale rozumieć na czym polega działalność biznesowa całej organizacji oraz znaczenie poszczególnych działań. Wszystko po to, by w planowaniu celów i zadań kierować się tym, co w pierwszej kolejności jest dla dobra firmy najważniejsze, a zadaniom mniej istotnym przypisywać niższy priorytet.

Niezbędna jest też umiejętność dostrzegania trendów rynkowych w niszy w jakiej się działa i zdolność do zaplanowania działań tak, by je wykorzystać.

Rekrutacja nowych pracowników

Rolą menedżera jest też branie udziału w procesach rekrutacyjnych. O ile samo organizowanie i prowadzenie procesu leży po stronie działu HR, to często menedżer ma decydujący głos w podjęciu decyzji co do tego, który z kandydatów zostanie zatrudniony.

Zatem kompetencja podejmowania właściwych decyzji złożona jest w tym przypadku z takich składowych jak:

  • Zdolność oceny specjalistycznej wiedzy i umiejętności kandydatów.
  • Zdolność oceny psychologicznej kandydatów i wybór najbardziej dopasowanej osoby do zespołu.
  • Znajomość stanowiska pracy na jakie poszukiwany jest kandydat i umiejętność opowiadania o nim.
  • Umiejętność pozytywnego reprezentowania firmy.

Jak rozwijać kluczowe kompetencje menedżerskie?

Rozwijanie najważniejszych kompetencji menedżerskich warto zacząć tak wcześnie, jak to tylko możliwe. Nieocenione będą w tym wypadku predyspozycje nabyte i odziedziczone.

Jednak niezależnie od tego na jakim jest się poziomie, zawsze można coś poprawić np. podczas szkoleń z zakresu zarządzania (ludźmi, procesami, projektami itp.). Warto też pamiętać, że pracę menedżera otrzymuje się najczęściej po efektywnym przepracowaniu pewnego okresu na stanowisku specjalistycznym, jako kolejny etap w rozwoju zawodowym. Tym sposobem mamy też okazję do zaprezentowania cech i umiejętności nie tylko tych twardych i specjalistycznych, ale również miękkich, tak bardzo potrzebnych o szczebel wyżej.

Czy menedżer to jednocześnie lider?

W idealnej sytuacji menedżer, szef lub osoba na stanowisku kierowniczym jest również świetnym liderem, który naturalnie inspiruje, wspiera i motywuje swoją załogę. Jednak nie zawsze tak jest, gdyż liderem nie zostaje się „z automatu„. Bycie liderem odnosi się bowiem do konkretnej grupy, która poniekąd musi potwierdzić i uznać daną osobą jako lidera. 

W dobrze zarządzanych organizacjach pracownicy wykazujący cechy liderskie najczęściej otrzymują szansę do wykazania się na stanowisku kierowniczym, jednak nie jest to regułą.

Podsumowanie

Podsumowując cały ten artykuł na szczególną uwagę wśród menedżerów zasługują takie kompetencje jak:

  • Inteligencja emocjonalna i samoświadomość.
  • Elastyczność i zdolność do szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków.
  • Skuteczna komunikacja.
  • Zdolności analityczne i strategiczne.
  • Autorytet, przywództwo i zdolność do motywowania.

Dodatkowo należy mieć świadomość, że jest to dość uniwersalny zbiór kompetencji przydatnych lub też koniecznych do tego, aby realizować się w roli menedżera. Natomiast ściśle pożądane kompetencje menedżerskie zawsze dostosowane muszą być do konkretnego stanowiska pracy i organizacji.